Beschrijving event:
Sirejacob Legal & Tax Spain
www.sirejacob.com
|
In het eerste deel van het seminarie, wordt de aan- en verkoop van onroerend goed in Spanje behandeld.
De aankoop van een huisje onder de zon brengt inderdaad al vlug méér met zich mee dan wat men zou kunnen vermoeden, zeker als men dit bekijkt met “Belgische” ogen.
In België is dit op zich niet zo’n ingewikkelde aangelegenheid, en het grootste deel van het werk en de controle gebeurt veelal door de gedegen Belgische Notaris. In Spanje echter, is dit wel even anders.
De Spaanse Notaris zal eerder toezien op de rechten van de Spaanse schatkist, dan dat hij een doorgedreven controle zal uitvoeren op het betrokken pand. De onzorgvuldige koper wordt dan ook vaak in het ongewisse gelaten over alles wat het pand mogelijk kan belasten.
Hoe gaat men bij een aankoop dan ook het best tewerk en welke zijn de mogelijke valkuilen ?
De sprekers gaan hier dieper op in en behandelen ondermeer :
- Het NIE nummer of vreemdelingennummer voor eenieder die in Spanje wil kopen;
- Actuele marktomstandigheden en prijsbepaling ;
- Opletten met de betaling van voorschotten ;
- Opletten voor te vlotte makelaars ;
- Kopen van nieuwbouw of eerder een “tweedehands” pand ?
- Bijzonderheden aan nieuwbouw kopen op plan
- Doorstorten van de staatswaarborg in naam van de (buitenlandse) verkoper ;
- Aangifte van het pand in België en regularisatie van een niet- aangegeven pand in België ;
- Notariële aankoopakte en registratie op naam van de kopers
- Aansluiting nutsbedrijven enz ..
Het tweede deel van het seminarie, behandelt de fiscaliteit mbt vastgoed in Spanje, ondermeer :
- Registratierechten / BTW, en andere kosten ;
- Aankopen via een Spaanse of Belgische vennootschap ?
- Notariële aankoopakte en registratie op naam van de kopers
- Onroerende voorheffing en vermogensbelasting ;
Het derde deel van het seminarie, behandelt problematiek van het schenken en erven in Spanje.
De meeste Belgen die in Spanje een huis hebben gekocht, staan vroeg of laat stil bij de erfrechtelijke gevolgen van dit alles. De meest frequente vragen die u hierna terugvindt, duiden al vlug aan dat het thema niet zo voor de hand ligt, veelal door het internationaal gegeven ervan.
- Hoe wordt een aangifte van nalatenschap in Spanje praktisch geregeld ?
- Welke stukken zijn er nodig ?
- Welk recht is er van toepassing inzake devolutie : het Spaans of Belgisch recht ?
- Moet er een testament gemaakt worden, en, zo ja, waar dan het best ?
- Moet het huis ook in België worden aangegeven en dubbel worden betaald ?
- Is er een onderscheid qua betaling tussen residenten en niet-residenten ?
- Welke zijn de tarieven en vrijstellingen ?
- Hoe kunnen de erfgenamen nagaan of er goederen zijn in Spanje ?
- Hoe gebeurt de aangifte, welke zijn de te volgen stappen ?
- Welke is de termijn voor aangifte ?
- Verjaringstermijn voor successierechten in Spanje ?
- Kan ik rekenen op de Spaanse Notaris en het Spaanse registratiekantoor ?
- Regularisatie inzake in België te betalen successierechten voor een Spaans huis ..
- Is het interessant te schenken, en welke verschillen per regio ?
SPREKERS
Yves Sirejacob is oprichter en partner van Sirejacob Legal & Tax Spain. Hij studeerde rechten aan de Rijksuniversiteit Gent (1985-1990), volgde daarna een bijzondere licentie internationaal recht aan de Universiteit te Montpellier (Frankrijk) en studeerde Spaans aan de Universiteit van Córdoba (Spanje). Hij werd in 2003 als Belgisch advocaat lid aan de Spaanse Balie en richtte sedertdien kantoren op te Marbella, Alicante, Barcelona, Palma de Mallorca en Tenerife. Op heden is hij ingeschreven als Ere-advocaat aan de Balie Gent. Hij is tevens Ere-consul voor België in Zuid-Spanje.
Roel Breugelmans is abogado en partner bij Sirejacob Legal & Tax op het kantoor te Marbella. Hij studeerde rechten aan de Universiteit van Leuven en aan de Universiteit van Granada (Spanje). Vervolgens behaalde hij een Master in Spaans ondernemingsrecht aan de Universiteit van Madrid.
LOCATIE
Bluepoint Antwerpen
Filip Williotstraat 9
2600 Berchem
UUR
Ontvangst vanaf 12.45 u met mogelijkheid om te lunchen (inbegrepen in prijs)
Aanvang seminarie 13.30 u
Einde seminarie 17.30 u – mogelijkheid tot vraagstelling
PARKEREN
Het seminariecentrum beschikt over een ruime parking. Klik hier voor een wegbeschrijving.
VERZORGING
Gevarieerd broodjes , gebak met koffie, frisdranken, water, thee
ACCREDITATIE
BIBF: aangevraagd voor 4 uren
IAB: aangevraagd voor 4 uren
BIV: aangevraag voor 4 uren
AANWEZIGHEIDSATTEST
Het aanwezigheidsattest wordt na het seminarie overhandigd of per email toegezonden.
Zie ook algemene voorwaarden en reglementen beroepsorganisaties
PRIJS
Erkenningsnummer KMO-portefeuille: DV.O214984
185 € inclusief BTW
92 € plus BTW indien u met de KMO portefeuille betaalt ! Zie hieronder !.
Vergeet niet u te registreren voor de KMO-portefeuille.
U verkrijgt een aanzienlijk financiëel voordeel voor al uw opleidingen, te weten -40% van de netto-prijs.
Het is éénvoudig, éénmalig en wijst zichzelf uit.
Klik hier en volg de stappen.